voor site vf
voor site vf

Maak kennis met onze talentvolle kanjers

De Verspillingsfabriek web

Het team

Ingrediënten snijden, recepturen ontwikkelen & testen, groenten keuren, soep pureren, zakken vullen en etiketten plakken: het kloppend hart van De Verspillingsfabriek zijn de mensen. Elke dag zorgen zij ervoor dat het proces doorgaat en de lekkerste soepen, sauzen en stoofgerechten klaarstaan voor vertrek naar de volgende bestemming. Niets zouden we zijn zonder deze kanjers. 

Bij De Verspillingsfabriek heeft een aanzienlijk deel van de medewerkers een zogenaamde afstand tot de arbeidsmarkt. Maar wij denken liever vanuit mogelijkheden: wat kan iemand wel? Om deze kanjers te vinden, werken we nauw samen met Start Foundation en SW-bedrijven zoals WSD. Samen laten we de wereld zien dat inclusief, duurzaam en commercieel ondernemen hand in hand gaan.

Onze mensen stellen zich graag aan je voor.

IMG 2606 bewerkt

Martin Oostrom
operationeel manager

Sinds maart 2018 is Martin Oostrom betrokken bij De Verspillingsfabriek. Eerst als consultant en nu als operationeel manager van de fabriek. Martin werkte jarenlang bij Unilever, onder andere voor de merken Unox en Knorr. R&D en innovatie stonden in zijn functies steeds centraal; zo introduceerde hij in 2004 soep in stazakken. Inmiddels niet meer weg te denken van de schappen in de supermarkt. Na Unilever ging Martin als zelfstandig consultant aan de slag voor projecten in binnen- en buitenland. Op zijn pad kwam ook de overname van een soepfabriek. Hiervoor ontwikkelde hij een uniek procedé dat ervoor zorgt dat smaak, kleur en geur optimaal behouden worden bij lang houdbare soepen. Met deze expertise heeft hij De Verspillingsfabriek het afgelopen jaar bijgestaan. En met zijn komst zijn we dan ook een nieuwe fase ingegaan door vanaf nu ook lang houdbare soepen te produceren. Martin: “Het is gelukt lang houdbare soep te maken die net zo lekker smaakt als de koelverse variant van De Verspillingsfabriek. We hebben het laten proeven aan een panel van koks en die konden niet geloven dat het lang houdbare soep is. De recepten zijn van koks. Ik heb er alleen voor gezorgd dat we dezelfde kwaliteit kunnen leveren als bij de kort houdbare soepen. Het was een intensief traject, waarin ik zoveel mogelijk kennis heb overgedragen en mensen zijn meegenomen in het proces van steriliseren, doormeten en aanpassen van ingrediëntendeclaraties. De volgende slag die we willen gaan maken is het opschalen van de volumes. Zodat we echt nog veel meer reststromen kunnen gaan verwerken. Het mooiste zou zijn als wij de mainstream worden: dat een lang houdbare soep standaard van reststromen is gemaakt en wij die voor alle huismerken kunnen leveren. Als we dat voor elkaar krijgen, dan zijn we echt goed bezig.” 

IMG 2655 bewerkt

Eric Habraken
commercieel eindverantwoordelijk

Eric Habraken is vanaf de start van De Verspillingsfabriek commercieel eindverantwoordelijk. Ruim elf jaar geleden koos hij voor Hutten als allereerste werkgever. Een niet zo logische keuze voor iemand die een studie Economische Geografie volgde. “Voor mijn afstuderen interviewde ik veertig food-ondernemers in Brabant. Daar zijn er in Brabant nogal veel van en succesvolle ook! Velen runnen een familiebedrijf. Geweldige gesprekken, onder andere met Bob Hutten. Daar had ik vanaf dag één een klik mee. Toen Bob me vroeg bij Hutten te komen werken, heb ik dan ook een keuze gemaakt op gevoel. Het ondernemen met impact past bij me.

Voor Hutten heb ik de business unit Food Service en Food Retail opgericht. Daar is door de jaren heen veel new business uit ontstaan, waaronder een Foodcare-tak en een eigen huislabel (De Guijt). Momenteel is Food Service & Food Retail gericht op assortiment- en merkontwikkeling binnen Hutten en daarnaast op het creëren van partnerships in sociaal ondernemerschap. Zo hebben we een zorgbakkerij waar we dagelijks met dove en slechthorende bakkers zoete en hartige producten maken en is drie 3 jaar geleden De Verspillingsfabriek opgericht. Daarmee waren we in eerste instantie gericht op het leveren van soepen en sauzen naar out-of-homekanalen. Afgelopen jaar hebben we hier met de lang houdbare propositie ook een retailpropositie aan toegevoegd. We gaan er met onze partners voor om nog meer impact in de strijd tegen verspilling van food en talent te maken. De Verspillingsfabriek focust zich daarmee op het assortiment van soepen, sauzen en stoven.

Het is onze ambitie dit jaar break even te draaien om daarna nog grotere stappen in het redden van groenten te maken. Steeds meer partners sluiten hiervoor aan. Het is een andere relatie dan de traditionele klant-leverancierverhouding, omdat we een gezamenlijk doel nastreven, namelijk voedselverspilling en verspilling van talent aanpakken. Uiteindelijk zijn we met De Verspillingsfabriek daarin niet dé oplossing maar een voorbeeld hoe het anders kan en moet. Het is dan ook mijn ambitie om met De Verspillingsfabriek een business model te creëren en een voorbeeld te zijn voor andere bedrijven. Vervolgens zou ik het prachtig vinden als ik in de toekomst ook andere bedrijven kan helpen met het opzetten van een business model waarmee ze impactvol kunnen ondernemen en hier met de keten in gaan samenwerken.”

IMG 2629 bewerkt

Mart Kuijpers 
productontwikkelaar

Mart Kuipers groeide op in een echt horecagezin; zijn ouders hadden een wegrestaurant. Niet gek dus dat ook hij koos voor een loopbaan in de foodsector. Hij startte op het vmbo richting brood en banket, waarna de middelbare hotelschool volgde. Omdat hij niet zijn hele leven in de keuken wilde staan, koos hij daarna voor Food Innovation op de HAS. Mart: “Innovatie heeft me altijd getrokken. Tijdens deze opleiding liep ik stage bij Hutten. Onder de vleugels van Frank van Hurne hield ik me bezig met productontwikkeling. Dat was heel divers. Van maatwerk voor banqueting tot het ontwikkelen van speciale voeding voor mensen met kanker. Na mijn stage kon ik bij Hutten blijven werken als productontwikkelaar. Sinds april 2018 ben ik gedeeltelijk betrokken bij de ontwikkeling van producten voor De Verspillingsfabriek. Samen met Frank ben ik aan de slag gegaan om de traditionele recepten voor de soepen ‘om te katten’ naar recepturen voor langhoudbare soepen. Het produceren in een fabriek is echt anders dan wat je als cateraar doet. Een ketel is geen pan, elke gram vermenigvuldigt zich met 450 en bij bepaalde ingrediënten kan dat veel effect hebben. Je moet dus ontzettend secuur zijn en we werken dus ook met een microgrammenweger. Ik zit echt op mijn plek bij de fabriek en ik ben alweer aan een nieuwe opleiding begonnen om me nog verder te bekwamen in de levensmiddelentechnologie. Ik volg nu enkele onderdelen van de opleiding Voedingsmiddelentechnologie. Pittig, maar erg leuk. Het lijkt me gaaf als ik deze kennis in de toekomst kan inzetten bij De Verspillingsfabriek. Zo vind ik conserveren een interessant onderdeel, ook voor De Verspillingsfabriek. We zijn daar nu dus al volop mee bezig met de langhoud bare soepen. Het zou fantastisch zijn als we straks hele grote partijen groente kunnen verwerken tot soep die niet verspild hoeft te worden. Bijvoorbeeld als we een weiland vol afgekeurde verse paprika’s krijgen, er een week lang soep van kunnen koken die vervolgens het hele jaar verkrijgbaar is.” 

Contact

088 664 14 14

Mail ons

Kom langs